ثبت نام

۵ نکته عکاسی مواد غذایی برای مبتدیان

عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی

در این مقاله قصد داریم بیشتر با پدیده ای به نام عکاسی تبلیغاتی از غذا یا  food photography بپردازی و تلاش کنیم  به این سوال که «چگونه با حداقل تجهیزات عکس های عالی از مواد غذایی بگیریم» پاسخ دهیم.عکاسی مواد غذایی

همه ما می دانیم که عکاسی کردن و به خصوص عکاسی تبلیغاتی می تواند بسیار گران قیمت باشد، اما شما مجبور نیستید از همان اول مستقیما به سراغ خرید لوازم و تجهیزات گران قیمت عکاسی بروید. شما می توانید همانطور که در حال یادگیری تکنیک های عکاسی هستید، با حداقل تجهیزات موجود عکس های عالی و حرفه ای بگیرید.

این آموزش عکاسی، می تواند برای علاقه مندان به یادگیری نورپردازی نیز مفید باشد. چه قصد عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی را داشته باشید و چه بخواهید برای به شِیر کردن در شبکه اجتماعی از این عکس ها استفاده کنید، مطالعه این مقاله ی آموزشی را به شما عزیزان توصیه می کنیم. با ما همراه باشید.

برای شروع کافی است یک دوربین حرفه ای یا حداقل نیمه حرفه ای، یک لنز مناسب و یک رفلکتور نور داشته باشید.  سپس با استفاده از نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می توانید با تجهیزات عکاسی بسیار ساده عکس های عالی از مواد غذایی بگیرید.

عکاسی مواد غذایی
  1. نور را پیدا کنید

اگرچه داشتن استروب یا فلاش های عکاسی برای کنترل کردن کامل بر نور عالی است، اما این فلش ها عموما قیمت بالایی دارند و هزینه ی زیادی را به شما تحمیل می کنند. ضمنا یادگیری استفاده از آنها نیازمند وقت و تمرین است.

 اگرچه شما می توانید از تکنیک نورپردازی ثابت به دلیل سادگی بیشتر، استفاده کنید یا  نور های دست ساز خودتان را ایجاد کنید، اما با نور و چراغ های موجود هم می توانید کارهای زیادی انجام دهید. جال آنکه همین حالا  می توانید از آن نوری که در حال حاضر در مقابل شما روشن است، چیزهای زیادی در مورد خواص نور یاد بگیرید.

اگر شما هم مبتدی هستید و قصد دارید بیشتر با خاصیت های نور آشنا شوید توصیه می کنیم در گام اول از فلاش استفاده نکنید. چراکه فلاش ها همانطور که اسمشان رویشان است نور های لحظه ای هستند. نمی توانید آنها را روش نگه دارید تا نورپردازی را به عینه ببینید. بلکه فقط یکبار با زدن شاتر دوربین خودشان روشن و خاموش می شوند.عکاسی مواد غذایی

به همین دلیل توصیه می کنیم حتما برای یادگیری نور در ابتدا از منابع نوری ثابت استفاده کنید. مدلی که بیشتر به نورپردازی سینمایی شبیه است.

یکی از ابتدایی ترین امکاناتی که در دسترش شما قرار دارد و می توانید به سادگی آن را به کار ببندید استفاده از نور طبیعی پنجره است. بهترین حالت این است که اتاق پر پنجره ای را پیدا کنید و با کور کردن نور بعضی از آنها منابع نوریتان را کنترل نمایید.

 نورپردازی از پشت (Backlighting) شروع خوبی برای تمرین عکاسی است، اما یک تکنیک نورپردازی است که عکاسان تازه کار معمولا از آن غافل می مانند. خاصیت اصلی نورپردازی از پشت این است که سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به شما امکان فوکوس دقیق می دهد.

عکاسی مواد غذایی

نکته – یک توضیح سریع در مورد مُدهای عکاسی خودکار در مقابل دستی:عکاسی مواد غذایی

اگر مایلید عکاسی را به واقع یادبگیرید سعی کنید از مد خودکار یا “اوتو” عکاسی استفاده نکرده و بیشتر با مد دستی یا ” منوال” کار کنید. چراکه مد های خودکار پیشفرض هایی را برای خود قائل می شوند که ممکن است در صحنه ی شما حاضر نباشند. مثلا تنظیم بودن دوربین روی مد “ماکرو” به این معنی است که شما نور زیادی در صحنه دارید، در حالی که ممکن است واقعا اینطور نباشد. و به همین دلیل دوربین خود به خود اصرار ورزد که از فلاش روی دوربین استفاده کند. در حالی که شما این را نمی خواهید.

از کار کردن روی مد دستی نترسید و سعی کنید وقت و حوصله به خرج دهید تا بیشتر با آن و خاصیت های تنظیم پذیریش آشنا شوید. در اینصورت می توانید ویژگی های تنظیمات مختلف مانند شاتر یا دیافراگم را هم تجربه کنید.

 

  1. نورپردازی از پشت با رفلکتور

برای این چیدمان، در حین تمرین بهتر است  از یک پنجره به عنوان منبع نور در پشت غذا استفاده کنید. این کار قسمت جلوی غذا را در سایه قرار می دهد، اما ما در واقع می خواهیم بخش بیشتری از آن را ببینیم، بنابراین نور پنجره را که از پشت غذا می آید، با استفاده از یک رفلکتور یا بازتاب دهنده ی نقره ای بر روی غذا بازتاب می دهیم . با این وصف عملا با استفاده از رفلکتور یک منبع نوری را به دو منبع نوری افزایش داده ایم. بدون اینکه به جراغ یا حتی پنجره ی دیگر احتیاج داشته باشیم.

رفلکتور های نقره ای نور را روشن تر و بیشتر از یک رفلکتور سفید نور را بازتاب می دهند، و نورشان ظاهر «خیره کننده تری» دارد که کمی شدیدتر از رفلکتور سفید است. اگر غذایی که از آن عکس می گیرید جزئیات ظریفی داشته باشد و بخواهید بر آن تاکید نمایید یا مثلا بخواهید درخشندگی خاصی داشته باشد ، استفاده از  این رفلکتور می تواند برای شما عالی باشد.

  1. نورپردازی از پشت با نگه داشتن دیفیوزر نزدیک به غذا

در چیدمان قبلی، رفلکتور نقره ای براق ابزار کار مورد بررسی بود، اما هنگام کار کردن با سوژه های بسیار براق یا غذاهایی که بر روی یک سطح صیقلی و براق قرار دارند، به جای بازتاب مستقیم نور بر روی سوژه، پخش کردن آن می تواند راهکار بهتری باشد.عکاسی مواد غذایی

به این منظور استفاده از یک لایه پخش کننده یا دیفیوزر، که معمولا در لایه ی وسط یک رفلکتور موجود است، و قرار دادن آن بین نور و سوژه، می تواند این کار را برای شما انجام دهد. استفاده از دیفیوزر نور بسیار نرم تری به شما می دهد، و هنگامی که رفلکتور را نزدیک می آورید، دور سوژه را می پوشاند و کل اطراف آن را روشن تر می کند. بنابراین سایه ها و بازتاب های نرم تری خواهید داشت.

عکاسی مواد غذایی
  1. غذا را زیبا کنید

وقتی می خواهید از مواد غذایی عکاسی و به خصوص عکاسی تبلیغاتی کنید، طراحی و تزئین ظاهر غذا عنصر بسیار مهمی به شمار می آید. حتی خوشمزه ترین غذاها هم اگر از نظر شکل و ظاهر به خوبی تزئین نشوند می توانند غیر جذاب به نظر برسند.  هدف شما به عنوان یک عکاس مواد غذایی باید این باشد که بینندگان  را سر ذوق بیاورید. شما باید کاری کنید که غذا آنقدر خوشمزه به نظر برسد که بیننده بخواهد به طرف صفحه نمایش دست دراز کند یا عکس چاپی را بردارد و کمی از آن را بخورد. به همین منظور، طراحی و تزئین زیبای غذا بسیار ضروری است.

اگر ظاهر غذا نازیبا باشد هرچقدر هم که عکس خوبی از آن بگیرید در نهایت اثر خوب و درستی از آب نمی آید.عکاسی مواد غذایی

بهترین کار این است که آشپز حرفه ای کنارتان باشد تا وظیفه ی تزئین غذا را به عهده بگیرد. هرچند این امکان در ۹۹% مواقع عملی نیست، اما نکته این است که کمی آموزش و تجربه در زمینه طراحی و تزئین غذا تاثیر بسیار زیادی در رسیدن به یک ظاهر حرفه ای و زیبا در عکاسی از مواد غذایی دارد. برای ایده گرفتن در مورد کارهایی که می توانید برای برجسته کردن تزئین غذای خود انجام دهید، سعی کنید به عکس های حرفه ای از مواد غذایی زیاد نگاه کنید.

یک چیز دیگر که کمک می کند تا مواد غذایی در تازه ترین و خوشمزه ترین حالت خود به نظر بیایند، استفاده از زمانبندی مناسب برای گرفتن عکس است.

 اگر زمانی که غذا آماده است شما تازه شروع به چیدن نور ها و تنظیمات دوربین کنید، ریسک آن وجود دارد که تازگی و ظاهر خوب غذا از بین بروند. مطمئن باشید که اگر قرار است از غذای گرمی عکاسی کنید به بخار بلند شده از غذا احتیاج خواهید داشت.

شما می توانید با استفاده از یک سوژه ی جایگزین برای غذا، وقت کافی داشته باشید تا تنظیمات دوربین و چیدمان نوری را آماده کنید. تا وقتی که غذا آماده شد و روی میز عکاسی شما قرار گرفت بلافاصله آماده ی گرفتن عکس از پیش تنظیم شده باشید.

عکاسی مواد غذایی
  1. نزدیک شوید

برای نزدیک شدن انتخاب لنز بسیار مهم است، اما خوشبختانه، یک لنز کیت ۱۸-۵۵میلیمتری معمولی هم این امکان را به شما می دهد تا بتوانید در فاصله ی نسبتا نزدیک عکاسی کنید. این لنز معمولی ترین کیت لنزی است که تقریبا همه ی دوربین های عکاسی به آن مجهز هستند.

 هر لنز دارای یک حداقل فاصله کانونی است – فاصله ی کانونی نزدیک ترین فاصله ای است که لنز می تواند نسبت به سوژه داشته باشد و هنوز هم بتواند روی آن فوکوس کند. برای عکاسی از مواد غذایی شما قطعا لنزی با حداقل فاصله کانونی کوتاه می خواهید تا بتواند غذای شما را بزرگتر از آنچه واقعا هست نشان دهد.

عکاسی مواد غذایی

اصولا برای عکس های تبلیغاتی بهتر است از لنز های زاویه بسته یا تله استفاده کنید. چراکه خاصیت این لنز ها جذاب تر نشان دادن سوژه است.عکاسی مواد غذایی

بهترین لنز برای نزدیک شدن به سوژه یا غذا لنز ماکرو است – به عنوان مثال، حداقل فاصله کانونی یک لنز ماکروی ۱۰۰باf/2.8  کانن یک اینچ است. این بدین معنی است که می توانید لنز را در فاصله یک اینچی از سوژه نگه دارید و هنوز هم روی آن فوکوس کنید.

در حالی که این فاصله برای یک لنر معمولی می تواند حداکثر حدود نیم متر باشد!

نتیجه گیری

امیدواریم نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم بتوانند راهگشای شما برای یادگیری تکنیک های عکاسی از مواد غذایی باشند.عکاسی مواد غذایی

تبلیغ یار راهنمای شما در تبلیغات و بازاریابی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *