ثبت نام

ورزش الکترونیک چیست؟ آیا بازی های موبایل پول ساز می توانند باشند؟

ورزش الکترونیک چیست؟ آیا زمانی که صرف بازی های موبایل و رقابت های الکترونیک می شود می تواند برای شما پول ساز باشد؟ در این مقاله به بررسی ورزش الکترونیک و بازی های موبایل خواهیم پرداخت. اگر این موضوع برای شما نیز جذاب است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورزش الکترونیک چیست؟

ورزش الکترونیک با نام های دیگری نیز شناخته می شود که از جمله آن می توان به :

  •  Esports
  • E-sports
  • competitive video gaming
  • professional gaming

اشاره کرد.

به نوعی رقابت از طریق بازی های رایانه ای ورزش الکترونیک گفته می شود . این مسابقات معمولا در شکل بازی های multiplayer فردی یا تیمی به خصوص میان بازیکنان حرفه ای برگزار می گردد . بازی های الکترونیک در ابتدا توانسته اند توجه عده ی زیادی را به خود جلب کنند، اما در سال ۲۰۰۰ با ترویج بازدید و پخش آنلاین این مسابقات و شرکت کردن بازیکنان حرفه ای، رشد زیادی در این صنعت رخ داد.  به طوری که در سال ۲۰۱۰ ورزش های الکترونیک به یک  شاخصه اصلی صنعت گیمینگ تبدیل گردید به طوری که بسیاری از کمپانی های بازی سازی را ، تشویق به ساخت و طراحی بازی های مخصوص ورزش های الکترونیک کرد.

سهم گیمینگ بر روی گوشی های هوشمند

گیمینگ روی موبایل‌های هوشمند، تقریباً سهمی ۵۰ درصدی از این رقم دارند. این مسئله با فراگیری حیرت‌انگیز موبایل‌های هوشمند و دیوایس‌های قابل حمل از دیرباز قابل پیش بینی بوده است آنچه قابل توجه است مسئله پرتکاپو بودن بازی‌های موبایل است: در سال ۲۰۱۸ بازی‌های موبایل سهمی ۷۴ درصدی از هزینه جهانی مصرف‌کنندگان در اپ استورها داشتند. آنچه پیش بینی می شود این است که تا پایان سال ۲۰۱۹، انتظار می‌رود موبایل گیمینگ سهمی ۶۰ درصدی از بازار گیمینگ در هر فُرمی داشته باشد.

با توجه به افزایش رشد این بازار جای تعجبی ندارد که کمپانی‌های شناخته شده در زمینه تکنولوژی مانند:

  • اپل
  • گوگل

سعی کنند با ارائه سرویس‌هایی نظیر آرکید (Apple Arcade) و پلی پَس (Play Pass) بخشی از این هزینه ها را برای خود نگهداری کنند. گزارشها نشان می دهد که برخی از شرکت های مطرح در تلاش برای توسعه نسخه های گیمینگ خود هستند.

ورزش های الکترونیک بر روی گوشی های هوشمند

اما شاید ورزش های الکترونیک هنوز به خوبی بر روی گوشی های هوشمند در ابتدا طرفدارن خود را پیدا نکرده بود، با این حال مدیرعامل و موسس پلتفرم ورزش‌های الکترونیکی Skillz در مورد ورزش های الکترونیک برای موبایل می‌گوید:

  • “هنگامی که شروع به کار کردیم تمسخرمان می‌کردند. و بعد با گذشت ۱۸ ماه یا بیشتر به نقطه‌ای رسیدیم که افراد حرفه‌ای صنعت واقعا به ورزش‌های الکترونیکی موبایل باور پیدا کرده‌اند.”

نکته حائز اهمیت آن است که پیشبینی آینده ورزش های الکترونیک سود بالایی را پیش بینی کرده است.

جوایز مسابقات چیست؟

جوایز این مسابقات خود گویای سود بالای آنها هستند. در اخرین دور مسابقات امسال ورزش های الکترونیک فردی ۱۶ ساله موفق به دریافت جایزه سه میلیون دلاری این مسابقات شد.  این جایزه متعلق به بازی فورتنایت بود که تا امروز درآمدی بیش از ۴ میلیارد دلار داشته و به پدیده‌ای فرهنگی تبدیل شده. هدف از استارتاپ Skillz، انتقال پلت فرم های ورزش های الکترونیکی به گوشی های موبایل است، ساسا Skillz می‌خواهد به کاربران اجازه دهد که در بازی‌های مبتنی بر مهارت محبوب خود (مانند بازی‌های کلمات، پازلی، ورزشی، کارتی و غیره) به رقابت‌ با یکدیگر بر سر جایزه بپردازند یا تورنمنت‌هایی برگزار کنند که جوایزشان به ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد. با بیش از ۳۰ میلیون کاربر ثبت شده، Skillz در هر روز بیش از ۴ میلیون شرکت‌کننده در تورنمنت‌های مختلف دارد و ماهانه ۶۰ میلیون دلار به آن‌ها جایزه می‌دهد.

محبوب ترین ژانرهای ورزش های الکترونیک چیست؟

به طور کلی می توان بازی های الکترونیک را به چندین دسته اساسی تقسیم نمود. از مهمترین این دسته بندی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراتژی بی وقفه (real time strategy)
  • تیرانداز اول شخص 
  • مبارزه ای
  • بازی های رقابتی چند نفره

شاید شما نیست اسم بازی هایی مانند:

  • civilization
  • Dota2
  • fortnite

را شنیده باشید. تمامی این بازی ها جز ورزش های الکتروینکی هستند که دارای لیگ هایی در سطح جهانی می باشند. از این رو تبلیغات گسترده بر روی این بازی ها توانسته است منبع درامد مفیدی برای سازندگان آنها باشد.

پحش آنلاین مسابقات جهانی 

مسابقات بزرگ ورزش های الکترونیک مانند مسابقات جهانی League of Legends و Dota2 برای بازی های خود پخش آنلاین با بازدید میلیونی فراهم کرده اند . بازیکنان حرفه ای که در این مسابقات شرکت می کنند عضو تیم های اسپانسر شده توسط بهترین برند های کامپیوتر و گیمینگ هستند و جوایز نقدی بزرگی برای این بازی ها به برندگان اعطا میگردد . 

بازیکنان برای رسیدن به سطح این مسابقات ، معمولا از رقابت های آماتور یا آنلاین شروع میکنند و سلسله مراتبی را برای کسب جواز شرکت در این مسابقات طی میکنند تا بتوانند با تیم های اسپانسر شده بازی کنند و برای تمرین کردن حقوق دریافت کنند. هنوز دسته زیادی از افراد منتقد این هستند که بازی های کامپیوتری می توانند ورزش محسوب شوند ، اما به هر حال ورزش های الکترونیک جای خود را در میان رویدادهای ورزشی جهانی باز کرده و در حال بررسی برای پیوستن به المپیک توسط کمیته بین المللی المپیک است .

جایگاه ورزش الکترونیک در میان کشورهای جهان

کشور کره جنوبی تعداد زیادی از موسسات مرتبط با ورزش های الکترونیک تاسیس کرده .این موسسات از سال ۲۰۰۰ اقدام به لایسنس کردن بازیکنان حرفه ای کرده بودند , این امر باعث شده امروزه این کشور در میان سایرین پیشگام در حوزه ورزش های الکترونیک باشد. امروزه مسابقات Esports  در بسیاری از نقاط جهان از جمله آسیای شرقی به خصوص در چین , اروپا , آمریکای شمالی ,و گاهاً در خاور میانه و کشور های حوزه خلیج فارس برگزار میشوند .
بر خلاف سهم بزرگ ژاپن از صنعت بازی سازی ، این کشور در زمینه ورزش های الکترونیک از سایرین
  ، عقب مانده است ، که دلیل آن قوانین سختگیرانه ضد قمار در این کشور بود که برای بازی کردن و جایزه گرفتن نیز محدودیت ایجاد میکند.

ورزش الکترونیک در ایران 

انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران در سال ۱۳۸۵ با موافقت سازمان تربیت بدنی وقت و با نام انجمن بازی های رایانه ای تحت پوشش فدراسیون ورزش‌های همگانی شروع به کار کرد،  که بعد ها در سال ۱۳۹۰ با توجه به درخواست عضویت انجمن در فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک (IESF) ،نام انجمن نیز به انجمن ورزشهای الکترونیک ایران تغیر یافت.

مسابقات تیم ملی ورزش های الکتروینک و نتایج به دست آمده

در اولین اعزام تیم ملی به مسابقات بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۷ ماکائو،  با کسب سه مدال نایب قهرمانی این مسابقات به دست آمد و در دوره بعدی مسابقات آسیایی ویتنام ۲۰۰۹ با کسب چهار مدال،  دو طلا یک نقره و یک برنز،  مقام قهرمانی آن مسابقات را کسب کرد.
در سال ۱۳۹۲ عضویت موقت انجمن ورزشهای الکترونیک جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون جهانی ورزشهای الکترونیک پذیرفته شد که این مهم با تایید وزارت ورزش و جوانان،  و کمیته ملی المپیک طی مکاتباتی با فدراسیون جهانی صورت پذیرفت و در سال ۱۳۹۳ در مجمع جهانی فدراسیون در شهر بخارست کشور رومانی،  عضویت ایران به صورت رسمی مورد تایید واقع شد.

سود حاصل از مسابقات الکترونیک برای شرکت های سازنده چقدر است؟

شاید این مسابقات به نفرات برتر جوایز قابل توجهی را اهدا کنند اما سود خالص حاصل از این مسابقات برای شرکت های توسعه دهنده ی این بازی ها بیشتر از چیزی است که بتوانید تصور کنید. بیایید در یک نمونه این موارد را بررسی نماییم. بزرگترین سهم درآمدی ورزش‌های الکترونیکی از بخش اسپانسرینگ و تبلیغات است. پس از آن فروش بلیط، تجارت‌های جانبی و حق پخش نیز درآمدهای مناسبی را برای فعالان این حوزه به ارمغان می‌آورند.

یکی از مهمترین منابع آماری آمریکا گزارش کرده است که سودی برابر ۳۴۵ میلیون دلار برای تنها آمریکای شمالی می توان در نظر گرفت. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که صنعت ورزش‌های الکترونیک تا سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برسد.

بررسی بازی دوتادو

ممکن است شما هم جز عده ای باشید که طرفدار بازی دوتا هستید. این بازی از سری بازی های ابرقهرمانانه و استراتژیک است که شما با انواع هیروهای تعریف شده و به کاربردن توانایی های آن ها نه تنها باید از حوزه ی خود محافظت کنید بلکه باید به سمت زمین دشمن حمله کرده. این بازی دارای مسابقات قهرمانی در سطح بسیار پیشرفته می باشد. مسابقات قهرمانی DOTA 2 که به تازگی به پایان رسید، مجموع جایزه‌ای در حدود ۲۵ میلیون دلار داشت. این مقدار برای جایزه یکی از بالاترین ارقام شناخته شده در سال ۲۰۱۸ بود. بخش عمده این هزینه از خریدهای بازی کنندگان تامین می شود. اما همچنان این رقم در مقایسه با ارقام بقیه لیگ ها و مسابقات جهانی رقمی بالا است. مسابقات سنتی مانند dayton 500 با جایزه ای برابر با ۱۵ میلیون دلار پیش از دوتا در جایگاه دوم مسابقاتی با بیشترین جایزه بوده است.

شاید باور این موضوع سخت باشد اما مسابقات تنیس ویبلدون در رنکینگ بازی هایی با بیشترین میزان جایزه در رنک یک و بعد از آن لیگ جهانی دوتا در رنک دوم قرار گرفته است.

این بازی ها نه تنها برای افراد شرکت کننده در مسابقه سود مطلوبی را دارد بلکه:

  • خریدهای بازیکنان
  • ترافیک حاصل از بازی های آنلاین
  • تبلیغات
  • و …

سود هنگفتی را در اختیار سازندگان و توسعه دهندگان این بازی ها قرار می دهد.

اگر در رابطه با بازی های آنلاین، به خصوص بازی دوتادو کنجکاو هستید، تبلیغ یار را در پست های آینده همراهی کنید. در آینده نگاهی جزئی تر به دو بازی دوتا و civil خواهیم داشت.

تبلیغ یار راهنمای شما در تبلیغات و بازاریابی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *