ثبت نام

قانون مربع معکوس برای عکاسان به چه معناست؟

قانون مربع معکوس برای عکاسان

قانون مربع معکوس برای عکاسان به چه معناست؟

اگرچه برای یک فیزیکدان، قانون مربع معکوس هرگونه تابشی را پوشش می‌دهد، برای عکاسان، ما علاقه‌مند به چیزی هستیم که می‌توانیم ببینیم؛ بنابراین شما می‌توانید تفسیر ما را به‌عنوان قانون مربع معکوس نور موردتوجه قرار دهید.

داشتن اطلاعات در مورد قانون مربع معکوس بخصوص هنگام استفاده از فلاش یا نورپردازی استودیو بسیار مفید است. درواقع، تمام چیزی که قانون مربع معکوس می‌گوید این است که سوژه‌ای که دو برابر از منبع نقطه‌ای نور دور است، یک‌چهارم نور را دریافت می‌کند؛ بنابراین آنچه برای ما عکاسان حائز اهمیت است این است که اگر شما سوژه خود را از فاصله سه متر به شش متر حرکت دهید، به چهار برابر میزان نور برای همان نوردهی نیاز خواهید داشت. این امر با باز کردن دیافراگم لنز دو اف استاپ یا استفاده از فلاش گانی که چهار برابر قدرتمندتر است میسر می‌شود.

منظور ما از منبع نقطه‌ای نور چیست؟ خب در فیزیک ممکن است یک تعریف بسیار دقیق وجود داشته باشد، اما برای اهداف ما هر فلاش گان یا لامپی می‌تواند یک منبع نقطه‌ای در نظر گرفته شود. متغیر دیگری که باید از آن آگاهی داشته باشید این است که این قانون برای منابع نور “نامتمرکز ” کار می‌کند. نور از یک لیزر یا منابع نور متمرکز دیگر، خیلی سریع به نظر نمی‌رسد.

قانون مربع معکوس برای عکاسان

 

چگونه می‌توانید از قانون مربع معکوس برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید؟

اگر در حال استفاده از فلاش دوربین هستید و همه‌چیز به‌صورت اتوماتیک است، دیگر لازم نیست نگران نوردهی صحیح باشید. جز اینکه شما ممکن است “از نور بیرون بیایید “، زیرا فلاش گان شما به‌اندازه کافی برای پوشش فاصله قدرتمند نیست. زمانی که این موضوع برای شما اهمیت دارد هنگامی ست که شما در نوردهی بین سوژه‌ها یا افراد نزدیک دوربین یا کسانی که تنها کمی دورتر هستند اختلاف دارید، همان‌طور که در زیر توضیح داده‌شده است.

اگر مقاله من را در مورد عکاسی فلاش خوانده باشید، متوجه خواهید شد که “فلاش روی دوربین ” را یکی از گناهان اساسی عکاسی قلمداد می‌کنم و تنها باید در شرایط اضطراری شدید استفاده شود. اگر فلاش یا منبع نور شما آف کمرا باشد، شما کنترل مستقلی را بر روی فاصله نور تا سوژه خواهید داشت.

نورهای استودیو متحرک

در استودیو اغلب، نورپردازی‌هایم نسبت به دوربین، به سوژه خیلی نزدیک‌تر هستند. من برای انجام این کارم دو دلیل دارم: دلیل اول این است که نور بیشتری به سوژه برسد، هر چه نور به سوژه نزدیک‌تر باشد نور بیشتری به آن می‌رسد، دلیل بعدی اینکه هر چه نور به سوژه نزدیک‌تر باشد سایه‌هایی نرم تولید می‌شوند. فرض بر این است که نور تعدادی رفلکتور یا چتر دارد که برای گسترش نور به آن متصل شده است، بنابراین هر چه نور به سوژه نزدیک‌تر شود گسترش آن بیشتر بوده و سایه‌های نرم‌تری ایجاد می‌شود. کنتراست‌های بالا و سایه‌های سخت همیشه دشمن عکاس هستند و باید هر زمان که ممکن است به حداقل برسند.

قانون مربع معکوس برای عکاسان

قانون مربع معکوس در عمل

برای روشن شدن این موضوع در زیر دو عکس را می‌بینیم. عکس بالایی با فلاش گان و به‌طور مستقیم از سوژه‌ها گرفته‌شده است. همان‌طور که می‌بینید نه‌تنها کنتراست بالایی ایجادشده بلکه دیوار سفید پشت سر آن‌ها نیز تیره شده است. در چنین حالتی در یک اتاق بزرگ‌تر، دیوار مشکی خواهد شد. عکس پایین با فلاشی گرفته‌شده که بانس فلاش نامیده می‌شود. تکنیکی است که در آن نور فلاش به‌جای اینکه مستقیماً به سوژه تابیده شود ابتدا به سطح دیگری مثل دیوار یا سقف تابیده می‌شود و نور فلاش مجدداً با پراش بیشتری به سوژه تابیده می‌شود. با این روش می‌توان تا حد زیادی از ایجاد سایه‌ها جلوگیری و نور تند فلاش را متعادل کرد. نور منعکس‌شده از سقف، تصویری طبیعی‌تر و با کنتراست کمتری را به نمایش می‌گذارد و اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که دیوار پشت سرشان روشن‌تر است؛ بنابراین، گرچه دیوار هنوز کمی تیره است، تفاوت در روشنایی خیلی زیاد نیست، به‌طوری‌که عکس خوشایندتر و دقیق‌تر به نظر می‌رسد. دلیل دیگری که عکس خوشایندتر به نظر می‌رسد این است که نور از بالاآمده است، مو بهتر به نظر می‌رسد و از پس‌زمینه جداشده است.

شما ممکن است به این دو عکس نگاه کنید و بگویید ” آه بله اما تصویر سمت چپ به‌هرحال تیره‌تر است “. بااین‌حال، اگر نور گونه‌های دختر را در هر دو عکس اندازه‌گیری کنید متوجه خواهید شد که آن‌ها یکسان هستند.

 همیشه به یاد داشته باشید که “در دو برابر فاصله، یک‌چهارم نور به سوژه می‌رسد.”

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *